dinsdag 1 juni 2010

Stand Clear for The Closing Doors Please...


Weblogamorf houdt van buitenlandse metrolijnen. Dus bij mijn bezoek aan New York een paar weken geleden, was de subway hét ideale vervoermiddel om de stad te doorkruisen.

Een metrolijn is een netwerk waarin je de weg moet vinden, en dat is in het begin spoorzoeken. Een zoektocht waarbij ik wel eens een verkeerde afslag neem: ik vergis me dan in de reisrichting of ik maak een verkeerde overstap. Maar dat hoort bij een ontdekkingsreis, zonder dat soort vergissingen was Amerika nooit ontdekt, denk ik dan. Gelukkig krijg ik meestal snel grip op de wirwar van gekleurde lijntjes en reis ik in 'no time' probleemloos van de ene- naar de andere kant van de stad. Kijk, daar ga ik: onopvallend word ik meegesleurd in de stroom reizigers. Geen gestuntel bij de automatische kaartjescheck zoals in het begin, ik passeer de toegangspoortjes in één vloeiende beweging, zonder aarzeling en zonder mijn pas in te houden. Alsof ik één van hen ben, hier woon, en nooit anders gedaan heb.

De metro is een ondergrondse stad, met een eigen plattegrond (vaak prachtig vormgegeven) en lange gangen naar stations met bijzondere namen die tot de verbeelding spreken. De ondergrondse stad heeft bedelaars, straatmuzikanten en inwoners die op weg zijn naar kantoor, naar school of wat voor bestemming dan ook. In de metro heb je alle tijd om die mensen te bekijken. Boven in de 'open lucht' zijn diezelfde mensen voorbijgangers die je snel passeert. Hier beneden staan ze dicht op elkaar gepropt en kijken ze vaak doelloos en verveeld voor zich uit. Of ze sluiten zich af voor hun omgeving met een koptelefoon of boek.

Er valt dus veel te zien, maar ook veel te horen: het geluid van de dichtslaande deuren, de aankondiging van een station, de flarden van gesprekken van medereizigers en natuurlijk het geluid van het spoor.

Speciaal voor alle mede-metro-liefhebbers een kort geluidsfragment, gemaakt in de ondergrondse van New York. Mooi is de repeterende waarschuwing die vooraf gaat aan de dichtslaande deuren: 'Stand Clear for The Closing Doors Please', uitgesproken met een vet Amerikaans accent.

Luister naar het geluid van de New Yorkse metro (eigen opname)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten