donderdag 17 november 2011

De boekenkast van Peter Buwalda


Een blik in de boekenkast van Peter Buwalda, de schrijver van het net-niet-price-winning meesterwerk Bonita Avenue. Mijn god, wat een fijne verzameling heeft die man zeg! Ingezoomd op de titels blijkt dat Buwalda zo'n beetje alles leest als het maar hardcore literatuur is. Met behulp van onze onmisbare loep en een uitvergrote scan is het ons gelukt om een groot aantal titels te identificeren. In die lijst staan twee opvallende boeken: een nummer van het voetbalblad 'Hard Gras', en een biografie over André Hazes getiteld ''n Vriend'. O ja, misschien leuk voor mensen die deze rubriek al vaker hebben gelezen: de verzamelde interviews van Ischa Meijer staat ook bij Buwalda in de kast. Die kwamen we al eerder tegen bij Nico Dijkshoorn en Cornald Maas.

Foto 1

Foto 2


De leeslijst van Buwalda:

1e foto:
1 Een rijtje Coetzee - Titels onleesbaar
2 Colette - Titel onleesbaar
3 John Stape - De vele levens van Joseph Conrad
4 Julio Cortázar - Titel onleesbaar

5 Jan Cremer - Ik Jan Cremer (aan de blauwe letter te zien, is het het eerste boek)
6 Justin Cronin - De zomergast
7 Roald Dahl - Gelijk oversteken
8 J.A. Deelder - Swingkoning
9 Don Delillo - Onderwereld
10 Don Delillo - Titel onleesbaar

11 Fjodor Dostojevski - De idioot

12 Roger Doyle - Titel onleesbaar
13 H. Drion - Denken zonder diploma
14 Umberto Eco - Twee titels
15 Marcellus Emants - Op zee (niet die van Toine Heijmans) 
(Prachtig proza trouwens, bijna poëtisch. Hier een link naar een fragment) 
16 Gerard van Emmerink - Ik ben je vriend
17 Per Olov Enqvist - Het bezoek van de lijfarts
18 Stephan Enter - Winterhanden
19 Stephan Enter - Lichtjaren
20 Stephan Enter - Spel
21 Jeffrey Eugenides - Middlesex

22 Joachim Fest - Tegenlicht
23 Gustav Flaubert - Madame Bovary
24 Gustav Flaubert - De leerschool der liefde
25 Jonathan Safran Foer - Extreem luid en ongelooflijk dichtbij

26 Graham Greene - rijtje Graham Greene met o.a. De Stille Amerikaan (andere titels onleesbaar)

27 Dit moet een rijtje Grøndahl zijn - Titels onleesbaar
28 David Grossman - Zie liefde
29 Arnon Grunberg - Blauwe maandagen
30 Arnon Grunberg - Figuranten
31 Arnon Grunberg - Tirza
32 Marek van der Jagt - Gstaad 95-98
33 Marek van der Jagt - De geschiedenis van mijn kaalheid
34 Arnon Grunberg - De joodse messias
35 Arnon Grunberg - De asielzoeker
36 Arnon Grunberg - Omdat ik U begeer
37 David Guterson - Ceders in de sneeuw
38 Hella Haasse - De meermin

39 Kees 't Hart - De revue
40 Hard Gras (wat doet die hier? - toch een beetje 'literatuur-light', en waarom na 't Hart?)
41 Maarten 't Hart - Ratten
42 Meer van Maarten 't Hart
43 Maarten 't Hart - De Kroongetuige

44 A.F.Th. Van der Heijden - Tonio
45 Heinrich Heine - Reistaferelen
46 Joseph Heller - Catch 22
47 Veel Willem Frederik Hermans
48 Willem Frederik Hermans - Boze brieven van Bijkaart

49 Bert Hiddema - ‘n Vriend, Het leven van Andre Hazes
50 H.J.A. Hofland - Bemande essays
51 Alan Hollinghurst - Schoonheidslijn

2e foto
52 Franz Kafka - Verzameld werk
53 Gerrit Komrij - Cassette met daarin De Nederlandse poëzie van de 12e tot de 16e eeuw, de 17e en de 18e eeuw, en de 19e en de 20e eeuw
54 Multatuli - Biografie
55 Multatuli - Verzameld werk
56 Nabokov - Een biografie?
57 Nabokov - Verzameld werk
58 Ischa Meijer - De interviews
59 Joost Zwagerman - Alles is gekleurd
60 P.F. Thomese - De weldoener

Bekijk hier vorige boekenkasten (o.a. die van Mensje van Keulen, Nico Dijkshoorn en Joost Zwagerman)

7 opmerkingen:

  1. We hebben dezelfde hobby. Ik speur ook altijd naar boeken die ik herken in tijdschriften. Alleen schrijf ik ze meestal niet op. Ik weet niet of je het fijn vindt aanvullingen te ontvangen? Ik herken namelijk een boek van E.T.A. Hoffmann (roze kaft), vlakbij Hofland en Hollinghurst. Het gaat om de verhalenbundel Klaas Vaak en andere verhalen (Athenaeum).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh en het derde boek van rechts naast Hollinghurst is 'De oudheid van Opzij' van Fik Meijer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En naast twee boeken links van 41 Ratten van Maarten 't Hart staat Ter Navolging van Kees 't Hart. Naast 11 staat nog een Dostojevski, ik vermoed de Gebroeders Karamazov of Misdaad en Straf. Nog iets meer naar links, achter de kaart van de man met zijn armen in de lucht, staat een boek van Doctorow, titel niet goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi 'Anoniem', bedankt voor je aanvullingen! Groet Erwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Erwin, Graag gedaan! Deze reacties kwamen ook van mij (Robert), maar toen wist ik nog niet dat ik ook met mijn naam kon reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Joris van Groningen11 mei 2012 om 13:45

    Mooie blog. Een klein raadsel kan ik wel voor je oplossen in de bibliotheek van Buwalda. Naast Kees 't Hart staat een nummer van Hard Gras. Je vraagt je af waarom. Het betreft eveneens een titel van 't Hart: Het mooiste leven (juni 2001, nr 27), later ook bij Querido verschenen. Het is een dagboek over het seizoen waarin 't Hart te gast was bij voetbalclub Heerenveen. De auteur woonde toen in Leeuwarden - vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen