zaterdag 15 november 2008

Dans! - Tussenverdieping- en hotellobbydansers


Op kantoor doe ik het wel eens. Op de tussenverdieping waar niemand het ziet: een danspasje. Een beetje Fred Astair-achtig, zwierig dus, alsof ik meespeel in een ouderwetse zwart-wit film. Het leuke is dat niemand er iets van merkt. De tussenverdieping is mijn éénpersoons ballroom. Ik vertel niemand iets over mijn ‘dubbelleven’. Terug in de kantoortuin ben ik weer die saaie loonslaaf. Maar ik weet wel beter. Ha! Ze hadden me een paar minuten geleden eens moeten zien!

Een clip die dit gevoel het best weergeeft is ‘Weapon of Choice’ van regisseur Spike Jonze op een nummer van Fatboy Slim. Danser in het filmpje is acteur Christopher Walken. We zien hem in het begin van het clipje een beetje treurig en uitgeblust zitten in de lobby van een hotel. Maar dan gebeurt het: hij staat op en lijkt wel een gedaanteverwisseling te ondergaan, want energiek begint hij zijn dans. Wat hij laat zien doet mijn danspasjes verbleken, want wat kan die man dansen zeg! Eenmaal uitgedanst, gaat hij weer zitten in zijn hotelfauteil en neemt hij opnieuw die treurige houding aan. Alsof er niets is gebeurd. Niemand heeft er iets van gezien of gemerkt, maar wij - lobby- en tussenverdiepingdansers - weten beter, wij delen een geheim met Christopher Walken.

• Bekijk ‘Weapon of Choice’ via YouTube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten