zaterdag 11 juli 2009

Robert McNamara


Deze week overleed Robert McNamara, oud minister van defensie van de VS en architect van de Vietnamoorlog.
Twee herinneringen aan die oorlog: Een poster in de gang van mijn ouderlijk huis met daarop de beroemde foto van het vluchtende naakte meisje dat gewond is geraakt na een Amerikaans napalmbombardement. De protestposter was volgens mij afkomstig van het Vietnamcomite.

Een andere herinnering: helicopters van het Amerikaanse leger die van vliegdekschepen in zee werden geduwd. Ze namen teveel ruimte in. De beelden illustreren niet alleen een nederlaag maar nog meer: een vernedering. Ik was te jong om het te begrijpen maar vond de chaos vreemd en indrukwekkend. Ze zijn daarom waarschijnlijk ergens in mijn geheugen opgeslagen en weer - na het lezen van het overlijden van McNamara - tevoorschijn gekomen. Op YouTube heb ik ze net teruggezien.

Nog meer op YouTube: de chaos na de val van Saigon op 30 april 1975. Ook dat weet ik me te herinneren: vluchtende Vietnamezen die via de Amerikaanse ambassade een plekje in een van de helicopters proberen te krijgen. Wanhoop, chaos en paniek na een militaire nederlaag, niet eerder in de geschiedenis zo duidelijk in beeld gebracht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten