dinsdag 12 april 2011

Ontwerp eens een mooie auto! De doctrine van de stroomlijn.


Vrolijke foto van de vorig jaar overleden schrijver Rudy Kousbroek zittend in een old-timer samen met zijn dochtertje. Het is een oude foto, genomen in de zestiger of zeventiger jaren, lang geleden maar wel in een tijd dat een old-timer al een old-timer was.

Kousbroek had een interessante theorie over auto's: namelijk dat het met de schoonheid van de auto was afgelopen op het moment dat de vorm ervan werd gestroomlijnd. En daar had hij wel een punt vind ik, want daarvoor waren auto's een soort huisjes op wielen, met een plat dak, een houten interieur, koplampen die op lantaarns leken, ramen die je openklapte en een trede waar je op kon staan voor je de auto binnenging.
Nu is dat anders, zien auto's er bijna allemaal hetzelfde uit en wordt de vorm bepaald door de minste luchtweerstand om een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken, terwijl we die zelden of nooit halen.

Het wachten is nu op een industrieel ontwerper die het vormgevingsroer van de auto eens drastisch omgooit, de stroomlijndoctrine doorbreekt en een auto maakt die we ademloos blijven nastaren, niet omdat die zo hard kan, maar enkel omdat hij mooi is.

4 opmerkingen:

  1. Beste Erwin,
    Even een erg late reactie op je leuke stukje over de Oldtimer van Rudy Kousbroek.
    Deze auto, een Amilcar-Martin, is een "special" gebouwd door de Parijzenaar Jean Martin op basis van Amilcar en andere onderdelen. Wanneer dat precies is gebeurd is niet bekend. Wel natuurlijk dat Kousbroek de auto kocht in de jaren zestig van de toen reeds bejaarde constructeur Martin. De auto is begin jaren zeventig naar Nederland gekomen tijdens de verhuizing van de Kousbroeks vanuit Parijs naar Den Haag maar er is nooit meer mee gereden. Enkele jaren gelegen heb ik de auto overgenomen van de familie Kousbroek en inmiddels is de auto weer op de weg toegelaten.
    Ik ben heel benieuwd naar de foto die je afbeeld. Waar komt die vandaan? heb je een beter origineel? Zelf heb ik van Rudy een foto gekregen die ongetwijfeld op dezelfde dag in het Bois de Bologne is gemaakt maar een andere pose. Achterin de auto bevindt zich overigens niet zijn dochtertje Hepsibah (nu helaas overleden) maar zoon Gabriel.
    Beste groeten,
    Kees Kersten
    kees.kersten@planet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Kees,
      Hartelijk dank voor uw bijzondere reactie. Wat mooi om iets over de geschiedenis van deze auto te lezen en wat uniek dat deze nog rijdt en in uw bezit is.
      De foto in de blogpost komt volgens mij uit weekblad De Groene Amsterdammer ('t is alweer een tijdje geleden), het origineel is dus niet in mijn bezit. Ik zal kijken of ik de scan nog ergens heb, wellicht is die een stuk groter. Als ik hem vind, zal ik hem mailen.
      Op internet vond ik nog een foto van u naast de Amilcar-Martin. Wat is de oldtimer klein! Ik had verwacht dat hij een stuk groter zou zijn.
      Maar erg leuk om de wagen weer te zien.
      Hartelijke groeten en nog heel veel rijplezier in de bijzondere auto!
      Erwin Reijers

      Verwijderen
  2. Beste Erwin,

    Nu pas zie ik je reactie naar aanleiding van mijn info. Ja, het is een heel kleine auto die overigens heel goed rijdt. Mocht je de scan van die foto nog eens tegen komen dan hou ik me uiteraard aanbevolen!
    Overigens ga ik je uitdaging voor een radicaal andere benadering van het ontwerp van een auto nog eens voorleggen aan mijn collega's van de ontwerpstudio waar ik voor werk (VanBerlo).
    Veel groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige auto is dat zeg! Heel erg mooi, kan je deze eigenlijk leasen of is dat niet toegestaan?

    BeantwoordenVerwijderen