zondag 11 september 2011

Amsterdam Nieuw-West


Wie wil er in godsnaam in Amsterdam Nieuw-West wonen? Niemand toch? Ooit is dat anders geweest. Want nadat het stadsdeel in de jaren '50 uit de grond werd gestampt stroomden de nieuwe inwoners enthousiast toe.

In het Stadsarchief is momenteel een expositie over die tijd te zien. En wat vooral opvalt is dat het stadsdeel bijzonder fotogeniek was. Met name Slotervaart en Slotermeer. Dat komt natuurlijk door de unieke architectuur: geweldig die flats - niet hoger dan vier etages - , de ruimte tussen de gebouwen, de lange rechte lanen, de brede trottoirs en het groen. Ik ken het goed, want ik ben er geboren.

Ik vind het ontroerend om het enthousiasme van de eerste bewoners op de foto's terug te zien: alles was nog nieuw en de toekomst leek net zo smetteloos als de pas aangelegde trottoirtegels. Mensen wilden er wonen vanwege de ruimte, het licht en het groen. Later vond men dat minder belangrijk, veranderden de wooneisen door de snel toegenomen welvaart, en werden nieuwelingen onverschillig t.o.v. hun buurt.

Het enthousiasme heeft dus maar één generatie geduurd, de meeste van de oorspronkelijke bewoners zijn vertrokken, en wie er nog zit probeert volgens mij alsnog weg te komen.

Je kunt een wijk nog zo goed bedenken en ontwerpen, op de werkelijkheid heb je uiteindelijk geen grip. De bewoners zijn veranderd, de straten en de gebouwen zijn hetzelfde gebleven, daar heeft het niet aan gelegen.

Uitzicht vanuit één van de flats in de Comeniusstraat
Viaduct over de Johan Huizingalaan
Oostoever
De Sloterplas
Garage in de Comenuisstraat
Pijler onder het viaduct over de Johan Huizingalaan
Torenflat in de Comeniusstraat

2 opmerkingen:

  1. Jij Erwin, vraagt je af: "Wie wil er in godsnaam in Amsterdam Nieuw-West wonen? Niemand toch?". Nou genoeg mensen wonen er met veel plezier, of komen er geregeld, en wensen niet anders. Het helpt helaas niet als zovelen kortzichtig over het gebied denken én schrijven. Kom eens (vaker) langs! Laat bijvoorbeeld het culturele programma Nieuw-West Open je 'ogen openen': www.nwopen.nl. Met vriendelijke groet, Victorien Koningsberger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Victorien. Bedankt voor je reactie. En wat fijn dat je zo’n fan bent van Nieuw-West en ik geloof meteen dat je niet de enige bent. Ik denk niet dat ik lieg wanneer ik zeg dat niemand in Nieuw-West wil wonen, ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord van iemand die in Amsterdam wil gaan wonen of van mensen die binnen Amsterdam naar een nieuwe buurt willen verhuizen: Nieuw-West staat volgens mij zelden of nooit bovenaan het ‘verlanglijstje’. En dat ligt niet aan de architectuur want die vind ik - nog steeds, ik ben er geboren en opgegroeid - prachtig (zoals ik ook al in het stukje schreef). En ik denk ook niet dat ik lieg wanneer ik beweer dat de meeste van de oorspronkelijke enthousiaste bewoners (de Nieuw-West pioniers om ze zo maar even te noemen) inmiddels zijn verhuisd naar een andere plek. Ik ken iig niemand die er is blijven wonen. Groeten Erwin

      Verwijderen