woensdag 31 juli 2013

Stoner, een verschrikkelijke tegenvaller...


Ik hou erg van mensen met een afwijkende mening. Het getuigt van durf en lef, en de mening zelf levert soms een nieuw inzicht op. Maarten 't Hart is iemand die er nooit voor terugdeinst om zijn afwijkende mening luid - en met de nodige humor - te verkondigen. Dit keer gaat het over het boek Stoner van John Williams. Zelden werd een boek zo bejubeld, door critici, schrijvers en lezers. En ik sluit me daarbij aan, want ik vond het één van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen. Toe maar... Maar Maarten 't Hart niet, want die vond het 'verschrikkelijk tegenvallen'. En wanneer je onderstaand filmpje bekijkt heeft hij hier en daar misschien wel een punt, want het verhaal is wel érg droevig en de stijl... tsja daar is inderdaad iets mee. 't Hart noemt die flets en vlak, ik zou die eerder 'ingehouden' willen noemen. Maar eerlijk gezegd vond ik dat wel mooi. Het boek zou anders sentimenteel zijn geworden. Dus, sorry Maarten, maar Stoner blijft voor mij een meesterwerk.

• Via Tzum literaire weblog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten