vrijdag 2 april 2010

Heilige grond: het Chelsea Hotel


Tijdens mijn verblijf in New York een korte tussenstop gemaakt in het Chelsea Hotel. Het beroemde hotel waar zoveel schrijvers, muzikanten en kunstenaars hebben gewoond en gewerkt.
Dylan Thomas, William S. Burroughs, Arthur Miller, Jack Kerouac, Simone de Beauvoir, Charles Bukowski, Stanley Kubrick, Dennis Hopper, Uma Thurman, Tom Waits 't zijn maar een paar namen uit de lange lijst van kunst- en cultuurvips die er een tijd hebben doorgebracht. De lijst heeft ook nog een klein Hollands tintje, want 'onze eigen' Ik Jan Cremer heeft er een tijd een kamer gehad. De geschiedenis van het hotel heeft ook een dark side: Sex Pistol Sid Vicious vermoordde er in één van de kamers zijn vriendin.

Filmen wordt binnen niet op prijs gesteld en verder dan de lobby kom je er als nieuwsgierige bezoeker niet. Jammer, want ik had er rond willen lopen, over de verschillende etages langs de kamerdeuren. Later, in een bar een paar honderd meter verderop hoorde ik dat de gangen van het hotel vol moeten hangen met geweldige kunstwerken. Betaalmiddel voor bewoners die even geen dollars hadden. Mooi, dat soort verhalen. Of het waar is weet ik niet, maar het onderstreept des te meer de bijna mythische status van het hotel. Misschien boek ik er tijdens mijn volgende trip naar NY wel een kamer, zodat ik het met eigen ogen kan zien. Op de website zien die er best luxe uit, het zijn allang geen armoedige kunstenaarshokken meer.


Mijn filmpje:


The Chelsea Hotel: If These Walls Could Talk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten